مدیریت پیوندهای یکتا

در این بخش از مباحث آموزش فروشگاه ساز 123ESHOP به بررسی پیوندهای یکتا می پردازیم. در واقع هر نوشته‌ای که در سایت فروشگاهی ایجاد می‌کنید یک URL منحصر به فرد به آن اختصاص داده می‌شود که با آن URL صفحه مربوط به آن نوشته در دسترس است. پیوندهای یکتا یا همان Permalinks نحوه آدرس‌دهی به نوشته‌ها را تعیین می‌کند. برای مدیریت پیوندهای یکتا از منوی سمت راست به قسمت تنظیمات و سپس پیوندهای یکتا بروید و با تصویری مثل زیر مواجه میشوید.

نحوه تنظیم پیوندهای یکتا

در این قسمت می‌توانید از روش‌های پیشفرض استفاده کنید یا اینکه طبق الگوهایی که در زیر تصویر مشاهده می‌کنید فرمول ساخت URL موردنظر خود را بسازید. برای مثال می‌توان با فرمول‌های مختلفی URL یک نوشته را مشخص کرد. چند مثال می‌زنیم:

در مثال پایین شناسه (ID) منحصر به فرد نوشته را در URL آورده‌ایم:

Your-domain.com/?p=125

در مثال زیر با استفاده از نام نوشته یک URL برای آن می‌سازیم:

Your-domain.com/post-name

در این مثال علاوه بر نام نوشته، از نام دسته آن هم در ساخت URL استفاده می‌کنیم:

You-domain.com/category-name/post-name

کدام پیوند یکتا بهتر است؟

انتخاب نوع پیوند یکتا سلیقه‌ای است اما نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

هر صفحه‌ای که در وبسایتان ایجاد می‌کنید، نهایتا بعد از چند روز در موتورهای جستجو مانند گوگل ایندکس می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر بعد از ایندکس شدن یک صفحه در موتورهای جستجو URL آن را تغییر دهیم، از آن پس کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو وارد آن صفحه می‌شوند با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند.

طبیعتا اگر بعد از مدتی ما پیوند یکتا را تغییر دهیم صفحات قبلی ما در موتورهای جستجو دیگر کاربردی ندارند مگر اینکه همه آنها را ریدایرکت کنیم که کار بسیار زمانبری است. پس باید توجه کنید که یک پیوند یکتا را در ابتدای کار خود انتخاب کرده و به هیچ عنوان آنرا در ادامه مسیر تغییر ندهید.

بهترین پیوند یکتا از نظر ما نام نوشته است. یعنی URL یک نوشته را با استفاده از نام نوشته ایجاد کنید. این نوع پیوند یکتا علاوه بر بهبود سئو سایت شما مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. فرض کنید پیوند یکتا وبسایت شما با استفاده از نام دسته و نام نوشته ساخته می‌شود. اگر بخواهید دسته‌ی یک نوشته را تغییر دهید طبیعتا URL آن صفحه هم تغییر می‌کند. وقتی که URL تغییر کند ورودی‌های موتور جستجوی آن صفحه هم به خطای ۴۰۴ برمیخورند.

پس در این حالت حتی تغییر دسته یک نوشته می‌تواند بصورت غیر مستقیم در سئو وبسایت شما تاثیر منفی بگذارد. اما نام نوشته اینگونه نیست و حتی با تغییر نام نوشته می‌توانید URL نوشته را بدون تغییر بگذارید. دلایل دیگری هم وجود دارد که از گفتن همه آنها خودداری می‌کنیم. اما تجربه ثابت کرده است که در حالت عادی نام نوشته بهترین نوع پیوند یکتا است.

برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین نیاز به مشاوره دارید؟

برای دریافت مشاورۀ رایگان ، همین حالا با پشتیبانی 123ESHOP داخلی ۱ تماس بگیرید

فهرست